• Bewerking
  • Verpakking
  • Transport
  • Componenten
  • Opslag
  • Diensten
  • Besturing

Artikel

Sarens ontwerpt grootste mobiele kraan ter wereld

dinsdag, 27 september 2011

Large_sgc-120

WOLVERTEM – Onlangs is in het Gentse havengebied de grootste mobiele kraan ter wereld gepresenteerd. Het Belgische familiebedrijf Sarens N.V. liet de pers toen kennismaken met de SGC-120, een beweegbare kraan van 130m hoog die tot 3200 ton kan heffen.

De medewerkers van Sarens speelden al geruime tijd met het idee voor de reusachtige kraan, en sinds de overname van de Amerikaanse sectorgenoot Rigging International in 2009 is alles in een stroomversnelling gekomen. In oktober 2009 gingen de ingenieurs van Sarens aan de slag. Slechts anderhalf jaar later is de kraan al operationeel.

Het megaproject kende een vliegende start. “Het ging bij momenten zelfs zo snel dat de mast al bijna gemonteerd was terwijl de kop van de kraan nog niet eens ontworpen was”, zegt ingenieur Kurt Fastré, design manager van het hele project. Samen met zijn collega, project-ingenieur Tom Derveaux, heeft hij de hele bouw in goede banen geleid. “De stukken van de kraan komen van over de hele wereld en ieder onderdeel is zorgvuldig door ons ontworpen”, aldus Derveaux. “Ik ben zelf op basis van onze 3D-modellen de onderdelen van de mast gaan inspecteren die in de fabriek in Roemenië geproduceerd zijn. Ter plaatse hebben we al snel enkele aanpassingen gedaan, hetgeen ons veel kosten en moeite heeft bespaard.”

Digital prototying
Deze actieve en transparante aanpak is meteen ook een van de redenen waarom Sarens in staat was om in relatief korte tijd een project van een dergelijke omvang tot een goed einde te brengen. Door middel van digital prototyping konden de ingenieurs een hele hoop tests gewoon op de pc uitvoeren, waardoor geen tijdrovend en duur fysiek prototype gebouwd hoefde te worden. De ontwikkeling van de kraan had zonder deze nauwkeurige 3D-modellen veel meer tijd en geld in beslag genomen.

Het bouwen van een kraan is in principe niks nieuws, hoewel een project als de SGC-120 met recht bijzonder genoemd mag worden. Om de enorme hoogte en het gigantische laadvermogen van de kraan te bereiken, was een aangepast ontwerp nodig. Hiervoor was het gebruik van 3D-software cruciaal. “Dankzij onze modelleringssoftware, in dit geval Autodesk Inventor, waren wij in staat om samen met collega’s van over de hele wereld aan het ontwerp te werken. De kraan wordt opgebouwd uit losse stukken met een maximale lengte van 11 meter, zodat hij efficiënt getransporteerd kan worden. Inventor was dan ook noodzakelijk om de compatibiliteit van al deze onderdelen te kunnen garanderen”, aldus Derveaux.

Programma’s zoals Inventor stelden Sarens in staat om vanuit al haar kantoren verspreid over de hele wereld op een efficiënte en transparante manier aan het ontwerp te werken. Een ontwerp gemaakt in Brussel kon dus makkelijk verbeterd worden in de VS en daarna gewoon worden teruggestuurd of op een gemeenschappelijke server worden gezet. De 3D-mogelijkheden van Inventor maakten het bovendien kinderspel om snel foutjes op te sporen en te visualiseren en het ontwerp vervolgens direct aan te passen.

De SGC-120 zet een nieuwe standaard
Het enorme bouwwerk dat de SGC-120 is, is oneerbiedig gezegd in feite een heel groot Meccano-project. Voor de opbouw van de kraan hebben twintig man zo’n zes weken nodig, en het gevaarte wordt vervoerd in 140 containers, die over de hele wereld verscheept kunnen worden. De kraan kan zowel op een draaiend platform worden gemonteerd als heen en weer rijden op speciaal ontworpen rails.

Sarens is op dit moment volop in gesprek met potentiële klanten. De eerste bestemming van de SGC-120 is de VS, waar de kraan in Arizona voor verschillende maanden in een groot industrieel bouwproject ingezet zal worden.
Waar de kraan ook naartoe gaat, het staat alleszins vast dat hij niet veel in de Benelux zal verblijven. De SGC-120 is ontworpen om het bouwen van enorme structuren zoals kerncentrales of petrochemische installaties te vergemakkelijken. Onze regio is voor dergelijke bouwwerken nu eenmaal te klein, dus zal de kraan weldra de hele wereld rondreizen. “Voor de opdrachten zijn mijn collega’s van de sales verantwoordelijk, al is het natuurlijk wel zo dat onze technische info en 3D-modellen kunnen helpen om klanten met overtuigende visualisaties over de streep te trekken”, besluit Fastré. In ieder geval is het duidelijk dat opdrachten voor deze kraan vooral gezocht zullen moeten worden in groeilanden zoals Brazilië, China of de Verenigde Arabische Emiraten.

TECHNISCHE SPECIFICATIES

Standaarden
Amerikaanse standaarden: ASCE 7, ASME -B 30, ASME -NQA-1, 2.15
Europese standaarden: EN 13001-1 & EN 13001-2
CE-gecertificeerd

Ringontwerp
Het ontwerp van de ring van de SGC-120 maakt de kraan relatief compact en gemakkelijk te bedienen op plekken met een beperkte ruimte.
De kraan heeft 2 draairingen:
• Diameter binnenring: 28.424 mm
• Diameter buitenring: 38.348 mm
Diameter matten voor lastspreiding: 44.000 mm

Ballast
De ballast bestaat uit 36 containers van zo’n 12 meter per stuk. De ring draagt zo’n 3.600 metrische ton aan ballast.

Eisen
De SGC-120 heeft geen speciaal geprepareerde ondergrond of fundering nodig, de kraan kan geïnstalleerd worden op een horizontaal oppervlak met een draagkracht van of 20 T/m2

Lieren
Hydraulische lieren voorzien van de nieuwste synchronisatie- en controletechnologie
• single line pull van 600 kN
• Snelheid van 20 m/min

Hefcapaciteit
• 120.000 tonmeter hefmoment
• Maximaal 600 t bij (661.4 tn) > 100m radius (328 ft)
• Maximaal 3.600 t contragewicht
• Windsnelheden tot 22,4m/s

© Sarens nv