• Bewerking
  • Verpakking
  • Transport
  • Componenten
  • Opslag
  • Diensten
  • Besturing

HITMA Filtratie B.V.

Service door kennis

dinsdag, 06 december 2011

Large_hitma_filtratie

Vaak word ik door bedrijven gebeld om advies of als er problemen zijn. Zo gaat dat al jaren en dat is goed, want passende oplossingen vinden, is een van de leukste dingen in mijn vak. Meestal blijkt de oorzaak van storingen iets heel anders te zijn dan verwacht.

Vuile smeerolie
Neem een praktijkvoorbeeld uit de zware industrie. Eén van mijn klanten uit deze branche heeft een installatie waarmee ze stalen platen knippen. De knipbeweging wordt via een tandwieloverbrenging aangedreven. Deze overbrenging zit in een gesloten kast en 400 liter olie zorgt voor de smering. Na een grote revisie, waarbij letterlijk alles uit elkaar ging, belde de klant mij op: “Kunt u een filterinstallatie leveren voor ondersteuning tijdens de opstartfase van de installatie?”. Natuurlijk een goede zet van het bedrijf, want na een revisie is het hele systeem open geweest en is de kans op achtergebleven vuil groot. Ook heb je te maken met het feit dat een installatie nooit helemaal gereinigd kan worden. Soms zijn leidingen niet demonteerbaar of zijn bepaalde delen van de tandwielkast onbereikbaar. Mangatdeksels zijn vaak net te klein. En in welke staat was de conditie van de olie voor de revisie überhaupt? Eigenlijk werd er weinig tot niets aan de oliekwaliteit gedaan in deze relatieve oude installatie al had men wel waargenomen dat er veel vuil (sludge) op de bodem van de kast lag. Daarom werd besloten om, naast revisie van de tandwielen ook de tandwielkast te reinigen. Na de reiniging en revisie van de diverse onderdelen werd de kast weer in elkaar gezet en afgevuld met nieuwe olie.

Het belang van correcte reiniging
Uiteraard ging ik zelf ook bij de “patiënt” kijken. Deze lag nog op de operatietafel. De installatie lag nog volledig uit elkaar en de tandwielkast was schoon volgens de klant. Maar toen ik met mijn vinger over de bodem ging, werd er vol verbazing gekeken naar mijn vingertop. Deze was zo zwart als roet. “Hoe hebben jullie de tandwielkast gereinigd?” vroeg ik. “Met water onder hoge druk en een industrieel oplosmiddel” was het antwoord. Het middel dat men had gebruikt, is misschien geschikt voor het reinigen van vloeren, maar is niet bedoeld voor smeeroliesystemen. Je kunt bedenken dat een vettige substantie alleen oplost bij een hoge temperatuur. Meestal wordt in dit soort gevallen gereinigd met stoom en nagespoeld met dezelfde olie als waarmee wordt gevuld, zodat een conservering ontstaat en er geen corrosie optreedt. Het was dus zeker een goede zet om een filterinstallatie te plaatsen bij de opstart.

Vuile smeerolie door revisie
Na het aansluiten van onze filterinstallatie draaide de knipinstallatie nog niet. Het oliemonster zag er acceptabel uit. Na een dag werd de installatie opgestart en gingen de pompen van de smeerinstallatie in bedrijf. Na een monstername zagen we een toename van de vervuiling. Niet verrassend, een filter kan na een dagdeel al vervuild zijn. Bij iedere filterwisseling nemen we een oliemonster. Na de laatste wisseling was het membraan zo vervuild dat een ISO-telling niet eens meer mogelijk was. Wij prepareren dan een iets wijder membraan om toch de vuildeeltje op te vangen. Ik schrok behoorlijk van wat ik toen zag. Veel koperachtige delen en relatief grote vuildeeltjes. “Zou de installatie wel weer goed in elkaar zijn gezet! Loopt er een lager zwaar of… Nee bij lagerproblemen zie je meer witmetaal.”

We hebben nog diverse filterelementen verbruikt en de installatie draaide goed! De klant nam de beslissing opnieuw een volledige oliewissel te doen, maar was de oorzaak nu al gevonden van dat vele vuil? Het vreemde was dat we hierna zagen dat de oliereinheid stabiel werd en we de installatie konden afleveren binnen de vooraf afgestemde reinheidsklasse.

Onze klant deed navraag bij het bedrijf dat de machine had gereviseerd. Zij gaven aan dat ze tijdens het monteren van de tandwielen nog gevijld hadden om alles optimaal te laten passen. Blijkbaar was de vervuiling die door het vijlen was ontstaan niet voldoende opgevangen en in het systeem terecht gekomen. Met voldoende kennis van het effect van vervuiling op een systeem, was dit niet nodig geweest. We weten nu niet of dit vuil schade heeft aangericht en of dit zich in toekomst nog openbaart.

Kennis onderschat bij hydrauliek
Kennis is bij aandrijftechniek zeer belangrijk. Als je werkt met installaties die gevoelig zijn voor vuil, moet je weten wat je doet. Niet alleen de installatie-eigenaar moet goed op de hoogte zijn, maar ook het onderhoudsbedrijf.

Om de kennis en professionaliteit binnen bedrijven die te maken hebben met hydrauliek- en smeerolie te verbeteren, is HITMA Filtratie aangesloten bij FEDA: een branchevereniging op het gebied van Aandrijf- en Automatiseringstechniek in Nederland. Daarnaast geven wij trainingen op locatie of in onze trainingsruimte in Uithoorn.

Gerard de Ruiter

Dhr. de Ruiter is filtratiespecialist, bestuurslid FEDA sectie Hydrauliek en verantwoordelijk voor kennis en onderwijs bij HITMA Filtratie.