• Bewerking
  • Verpakking
  • Transport
  • Componenten
  • Opslag
  • Diensten
  • Besturing

Materials Consult bvba

Minister vergelijkt onderzoek naar kanker met dat naar corrosie

woensdag, 25 april 2012

Large_geroeste-auto-met-vrouw

Het overkomt me niet vaak: gevoelens van afgrijzen en gevoelens van sympathie die toch een grond van samenhorigheid bevatten. Deze keer werden ze veroorzaakt door een uitspraak van Dr. Abdulhussain Mirza, minister van Energie van het koninkrijk Bahrein.

Ik citeer: “De medische wereld en onderzoeksinstellingen wereldwijd geven jaarlijks miljoenen dollars uit om behandelingen te vinden voor ziektes, vooral kanker. De mensheid moet gelijkaardige inspanningen leveren om de kanker van metalen te genezen – corrosie”.

Ik ben het volledig met u eens dat een vergelijking maken tussen levensreddende onderzoeksinspanningen en inspanningen om corrosie te bestrijden enigszins uit proportie is, maar zelf ingenieur zijnde kan ik het standpunt van de minister wel ergens begrijpen. Op wereldvlak kost corrosie ons jaarlijks biljoenen euro’s verlies. Die verliezen zitten niet alleen in verloren productie, herstelkosten, veiligheidsmaatregelen en eventuele milieuschade, maar minstens evenveel in door corrosie veroorzaakte arbeidsongevallen en de daaraan gekoppelde medische en morele kosten. Corrosie is slechts het begin van iets dat, in het slechtste geval, evenzeer tot grote medische kosten kan leiden.

Als u nu denkt dat u zich bij voorgaande enkel grote industriële installaties moet inbeelden, hebt u het helemaal mis. Dat we bv. dagelijks met onze auto van en naar het werk kunnen rijden zonder dat onze carrosserie uiteen valt of zonder dat de assen breken, hebben we voor een heel groot deel te danken aan een goede materiaalselectie en allerhande methodes om onze metalen tegen corrosie te beschermen. Zonder goede laklagen zou onze carrosserie al snel worden aangetast. De selectie van het staal waaruit de assen worden gemaakt, houdt niet alleen rekening met de beoogde sterkte, maar ook met zijn corrosiegedrag. En jawel, de automobielnijverheid en vele universitaire laboratoria besteden jaarlijks miljoenen euro’s om aan corrosie het hoofd te bieden, of beter uitgedrukt, te zorgen dat we de corrosie aan onze wagens kunnen voorkomen. Om de lijn van de minister door te trekken: Noem corrosiepreventie gerust de preventieve gezondheidszorg van de metaalkunde, noodzakelijk om de ziekte ‘corrosie’ te bestrijden en noodzakelijk om de hiervoor geschetste mogelijke gevolgen van corrosie te voorkomen.

Dus, ondanks mijn initiële gemengde gevoelens, vind ik de vergelijking helemaal zo slecht nog niet. De enorme schade die corrosie jaarlijks aanricht aan onze maatschappij en onze planeet is moeilijk menselijk te bevatten. Onderzoek naar corrosie en corrosiepreventie is noodzakelijk en zal dat blijven zolang metalen onze technologische maatschappij beheersen … dus voor altijd. Het verstrekken van meer financiële middelen door overheid en industrie is daarbij geen wens, maar een strikte noodzaak.

© Dr. ir. Frans Vos

Dhr. Vos studeerde in 1993 af als burgerlijk materiaalkundig ingenieur aan de Katholieke Universiteit te Leuven, waarna hij bijkomende cursussen volgde in de nucleaire technologie en gespecialiseerde inspectie- en analysetechnieken. In mei 1999 verdedigde hij succesvol zijn doctoraatsproefschrift over het thermisch spuiten van zelfsmerende deklagen. Na 6 jaar ervaring bij het inspectie-organisme Vinçotte International, stichtte hij in 2006 de firma “Materials Consult bvba”.

Bron ministeriële quote: Gulf Daily