• Bewerking
  • Verpakking
  • Transport
  • Componenten
  • Opslag
  • Diensten
  • Besturing

Comprehensio, industriële marketing

Social media in de industrie: van 'speeltje' naar 'concurrentievoordeel'

dinsdag, 25 december 2012

Large_social-media-in-de-industrie-van-speeltje-naar-concurrentievoordeel

Begint de vakbladadvertentie, de direct mail, het telemarketingbureau, de beursstand en de digitale nieuwsbrief aan populariteit in te boeten?

Het lijkt er op dat steeds meer technische ondernemingen tot het inzicht komen dat de traditionele communicatiemiddelen enigszins uitgewerkt raken. Steeds vaker gaan ondernemingen over op de inzet van social media om uiteindelijk salesleads te genereren en andere bedrijfsdoelen te realiseren. Maar het gaat schoorvoetend. En ja, sommige managers durven inmiddels het grootse deel van hun marketing-en communicatiebudget te alloceren aan social media. Dat is pas echt lef!

Ingegeven door enthousiaste medewerkers die in de prive omgeving Twitter of Facebook hebben ontdekt, laten managers het oogluikend toe dat ook vanuit het bedrijf deze social media platforms worden ingezet. De eerste leuke berichtjes worden het web opgestuurd. Van interessante tweets over gebeurtenissen van collega’s tot YouTube filmpjes uit de productiehal. Maar na een enthousiast begin sterven veel van dergelijk initiatieven een stille dood. De initiatieven zijn niet ingebed in de strategie van het bedrijf en het management committeert zich er niet echt aan. Op deze wijze is social media een ‘speeltje’. Nice try, maar zonde van de tijd en moeite en uw reputatie in de markt is er niet beter op geworden.

Maar hoe moet je social media dan inzetten zodat het gaat werken als een 'concurrentievoordeel'? In het afgelopen jaar heb ik vele technische bedrijven platforms als Twitter, Facebook, LinkedIn en Youtube succesvol zien inzetten in hun marketing-en communicatie aanpak. En het is aardig om te zien welke key succesfactoren voor een succesvolle aanpak gelden.

Ten eerste is daar het commitment en geloof van het management dat het kan werken. En dat de tijd genomen wordt om het te laten werken. De inzet van social media moet passen bij de bedrijfsstrategie en bijdragen aan de realisatie van bedrijfsdoelen. Dit betekent dat het denken in segmenten en waardeproposities ook doorgetrokken moet worden naar de social media platforms.

Ten tweede speelt content marketing een grote rol. De essentie van social media ligt juist op kennis delen en vermenigvuldigen. Maar dan moet je wel iets te delen en te vermenigvuldigen hebben. Bij technische bedrijven blijkt dat er genoeg interessante kennis is. Alleen zit deze vaak in hoofden van medewerkers en is niet meteen geschikt om op een klantgerichte manier te delen. De content moet er opgericht zijn om vraaggerichte boodschappen te communiceren (ontvangen) en productgerichte uitingen (zendingen) zoveel mogelijk te vermijden.

Een goede borging van social media is een open deur maar o zo belangrijk. Social media 'er bij' laten doen door een (communicatie) medewerker kent grote afbreukrisico's. Meerdere mensen er bij betrekken zoals, directie, marketing, communicatie, sales, customer en technical support, etc. vergroot de kans op een blijvend succes. en bovendien maakt dit ook het werken aan goede content eenvoudiger en leuker.

Maar ja, voordat u gaat werken aan deze 'succesfactoren', moet u toch eerst de vraag beantwoorden of de inzet van social media u kan helpen uw concurrentiepositie te verbeteren. Wellicht is dit een mooie vraag om in de kerstperiode eens te overpeinzen.

Drs. Jos Fleischeuer is expert op het gebied van industriële marketing. Hij ondersteunt technische ondernemingen bij hun marketing-en verkoopaanpak. Jos is oprichter van Comprehensio en mede-oprichter van www.industrialsocialmedia.nl.