• Bewerking
  • Verpakking
  • Transport
  • Componenten
  • Opslag
  • Diensten
  • Besturing

Artikel

2% groei voor Antwerpse haven in eerste jaarhelft

dinsdag, 06 augustus 2013

Large_2_-groei-voor-antwerpse-haven-in-eerste-jaarhelft

ANTWERPEN - In de eerste jaarhelft tekende Antwerpen een lichte groei op van 2% ten opzichte van dezelfde periode vorig jaar. Het vloeibare massagoed was daarbij de uitschieter.

Ondanks de moeilijke economische omgeving werden in de haven van Antwerpen tijdens de eerste zes maanden van 2013 bijna 95,7 miljoen goederen behandeld. Dat is 2% meer dan in dezelfde periode van 2012. Vooral in het vloeibare massagoed was de vooruitgang merkbaar.

De overslag van dit vloeibaar massagoed steeg in de eerste jaarhelft met 33,1% naar 29,2 miljoen ton. Vooral ruwe aardolie en aardoliederivaten stuwden de cijfers flink hoger. De nieuwe Sea Tank Terminal 510 en Independent Belgian Refinery, die na de overname en forse investeringen van Gunvor opnieuw werd opgestart, liggen aan de basis. Maar ook de meeste andere olieproductenterminals konden sterke stijgingen noteren.

De Antwerpse olie- en chemiesector kende de afgelopen jaren trouwens een stroom aan investeringen. In de tankopslagsector investeerden onder meer Oiltanking Stolthaven Antwerpen, Sea Tank Terminal, ATPC, LBC, Vopak, ADPO, NoordNatie Odfjell Terminal en ITC Rubis Terminal Antwerpen fors in opslagcapaciteit voor olieproducten, chemicaliën en gassen. Hierdoor is de totale tankopslagcapaciteit de afgelopen tien jaar meer dan verdubbeld tot 6,3 miljoen m³, groeide het aantal tankopslagterminals tot 15, en nam het maritieme verkeer voor tankopslagbedrijven met 151% toe.

Ook de productiebedrijven investeerden gestaag in hun Antwerpse vestigingen. Bij Gunvor, Lanxess, BASF, Ineos Oxide, FRX Polymers en Evonik Degussa zijn investeringen in uitvoering. Bij Total, Ferro, Kuwait Petroleum International, Praxair en Air Liquide werden projecten aangekondigd. En onder meer bij ExxonMobil zitten investeringsprojecten in de onderzoeksfase. Hierdoor zal de Antwerpse haven haar positie als grootste geïntegreerde petrochemische cluster van Europa verder verankeren.

Enkele productcategorieën ondervonden wel een conjuncturele impact. Het droge massagoed liep 31,6% terug tot 7,2 miljoen ton. Dit had evenwel vooral te maken met de vermindering van stocks in de Noord-Westeuropese havens. Verwacht wordt dat de importvolumes in de komende maanden opnieuw aantrekken.

De containeroverslag daalde het afgelopen kwartaal licht. In volume was er een daling met 1,7% tot 4,3 miljoen TEU. In tonnage bedroeg de terugval 3,7% tot 51,5 miljoen ton. In de Le Havre – Hamburg Range behoudt de Antwerpse haven haar positie als tweede belangrijkste containerhaven, na Rotterdam en vóór Hamburg.

Bij het conventioneel stukgoed werd er 5,4 miljoen ton gelost en geladen, 0,4% minder dan in 2012. De rorotrafieken daalden met 3,8% tot 2,3 miljoen ton. Het aantal behandelde auto’s nam met 5,6% toe tot 652.038.

Intussen maakt de haven werk van haar toekomst. De goedkeuring van het gewestelijk ruimtelijk uitvoeringsplan zorgt ervoor dat er voor investeerders een aanbod is van 1.000 hectare aan te ontwikkelen haventerreinen. Daarmee kan de haven van Antwerpen ook morgen haar rol als motor van de Vlaamse en Belgische economie vervullen.

De Nationale Bank berekende dat de haven in 2011 voor een directe toegevoegde waarde van 9,660 miljard euro zorgde. Indirect komt daar nog eens 9.235,9 miljard euro bij. Daarmee staat de haven direct voor 2,6% en in totaal voor 5,1% van het Belgische bbp.

De Antwerpse haven verschaft rechtstreeks werk aan 60.010 mensen. Wordt ook de indirecte werkgelegenheid meegerekend, dan loopt dit op tot 142.972 jobs.

  • Stuur door
  • Afdrukken
  • E-mail de redactie over dit onderwerp
  • Twitter dit bericht