• Bewerking
  • Verpakking
  • Transport
  • Componenten
  • Opslag
  • Diensten
  • Besturing

HITMA Groep

Flowdetectie in ventilatiekanalen of luchtbehandelingskasten

dinsdag, 17 januari 2017

Large_flowdetectie_in_ventilatiekanalen_of_luchtbehandelingskasten

UITHOORN - Flowdetectie in een luchtbehandelingskast kan op verschillende manieren gerealiseerd worden. 

Vaak wordt er een hulprelais op de magneetschakelaar geplaatst, maar als deze bekrachtigd is wil dit nog niet zeggen dat er echt flow is. Zo kan er een luchtklep dicht staan of een v-snaar is stuk. Wij bieden daarom de volgende meetoplossingen:


Vaanschakelaar

Een vaanschakelaar wordt verticaal geplaatst in het luchtkanaal. De vaan wordt bij het starten van de ventilator, door de luchtbeweging verplaatst. Vervolgens wordt er een potentiaalvrij contact geschakeld. De gevoeligheid kan ingesteld worden van 1 tot 12,5 m/s.


Drukverschilmeting over de ventilator

Een andere manier is door een drukverschilmeter of drukschakelaar te plaatsten over de ventilator. Wanneer de ventilator start wordt er een drukverschil gecreëerd. Bij een ingestelde waarde schakelt er een contact of loopt de analoge uitgang op. Geen drukverschil betekend geen flow.


Pitotbuismeting

Dit is een afgeleide van de drukverschilmeting over de ventilator. Hierbij wordt er een zelfmiddelende of eenvoudige kunststof pitotbuis in het luchtkanaalgeplaatst. De druktransmitter of drukschakelaar wordt hier op aan gesloten. De drukmeter meet nu de dynamische druk (verschil tussen de totale druk en de statische druk). De pitotbuis creëert een drukverschil bij een bepaalde flow. Hierbij moet de luchtsnelheid wel minimaal boven de 3 m/s liggen.

Flowbewaking luchtkanaal


Hittedraadmeting

Met een hittedraadmeting wordt er op 1-punt in het luchtkanaal gemeten. De omgevingstemperatuur wordt gemeten en een heel dun draadje wordt verwarmt. De lucht langs dit draad zorgt voor afkoeling. De hoeveelheid stroom die nodig is om het draadje weer te verwarmen, is proportioneel met de luchtsnelheid. Het voordeel is dat deze metingen al vanaf 0,35 m/s werkt. De meting is wel gevoelig voor vervuiling.


Vleugelradmeting

Bij een vleugelradmeting wordt er een transmitter met een voeler (meestal rond 14mm) met schoepenradjes in het luchtkanaal geplaatst. Het aantal omwentelingen van deze schoepen, is een maat voor de luchtsnelheid. Deze meting zorgt bijvoorbeeld voor een betere uitmiddeling, maar is ook minder gevoelig.