• Bewerking
  • Verpakking
  • Transport
  • Componenten
  • Opslag
  • Diensten
  • Besturing

HITMA Groep

Zijn veerveiligheden nog betrouwbaar als de druk wordt verhoogd?

vrijdag, 10 februari 2017

Large_zijn_veerveiligheden_nog_betrouwbaar_als_de_operationele_druk_wordt_verhoogd

UITHOORN - De warmte die vrijkomt bij de verbranding van afval in afvalenergiecentrales wordt teruggewonnen en omgezet in energie. 

Als men in oude centrales de stoomcapaciteit wil verhogen om meer energie te kunnen produceren, is een upgrade van de centrales noodzakelijk. De vraag is dan of de veerveiligheden in het proces deze capaciteitsverhoging aan kunnen. Als de operationele druk wordt verhoogd, komt deze namelijk dichter bij de openingsdruk van de veerveiligheid. 


Veerveiligheden uitrusten met piston actuator 

Voor veerveiligheden van fabrikant IMI Bopp and Reuther is er voor deze situaties een passende oplossing. De veerveiligheden kunnen worden uitgerust met een piston actuator type AK van IMI B&R. Deze wordt aangestuurd door een PC50 pneumatisch control unit. Hierdoor wordt de accumulatie +3% en kan de blow down tot 96% van de set pressure worden gebracht. 


Controlled Safety Pressure Relief System

Deze ‘opwaardering’ wordt een Controlled Safety Pressure Relief System (CSPRS) genoemd. Het system voldoet aan de volgende normen: 

  • DIN EN ISO 41026-5 
  • AD 2000- A2 
  • TRD 421 


De PC50 pneumatische control unit heeft EC-type keur, waardoor deze geleverd kan worden volgens de Pressure Equipment Directive 97/23/EG. Voor wat betreft ATEX kan de fabrikant een ATEX 94/9 EC verklaring afgeven. 


Kritische toepassingen 

Pneumatisch aangestuurde veiligheidskleppen worden voornamelijk gebruikt wanneer standaard veerveiligheden niet voldoen aan strenge operationele condities. Kenmerkende toepassingen zijn systemen met een hoge werkdruk, verhoogde dichtheidseisen en kritische toepassingen. 

De pneumatische control unit heeft de volgende eigenschappen: 

  • snelle responstijden 
  • hoge nauwkeurigheidsinstelling (lage tolerantie, <99%) door geïntegreerde testafsluiters kan het testen (kalibreren) van de drukschakelaars tijdens gebruik plaatsvinden 
  • geen luchtverbruik tijdens bedrijfstoestand 
  • afsteldrukken; 0,1 barg tot 250 barg 


Piston actuator 

De veerveiligheid is naast de veer ook uitgerust met een piston actuator. Deze zorgt ervoor dat er naast de veerkracht een ondersteunde kracht door middel van “loading air” op de spindel komt te staan. Hierdoor blijft de veerveiligheid dicht bij een hogere werkdruk. 


Gesloten circuitprincipe 

De pneumatische control unit werkt overeenkomstig het gesloten circuitprincipe. Wanneer één van de drukschakelaars bij het bereik van de afsteldruk geactiveerd wordt, zal de “loading Air” afvallen en de klep al dan niet met “lifting air” geopend worden. Zodra de veerveiligheid heeft afgeblazen en de druk is teruggekeerd naar “switch-back pressure” zal de klep d.m.v. de “loading air” en de veerdruk gecontroleerd sluiten. De drukschakelaars werken met 3 drukleidingen volgens het 1 op 3-principe waardoor een betrouwbare werking is gegarandeerd.